Franchisetrends voor starters

Verschenen in Noord-Limburg Business nr4 2025

Ooit moest je diep in de buidel tasten om je aan te sluiten bij een franchiseketen. Vooral binnen de retail en bij hotelketens is deze vorm van ondernemen al meer dan vijftig jaar actief in ons land. Nederland heeft een franchise-industrie die nog steeds groeit met opgeteld zo'n 900 formules. Reken uit dat zo'n 35.000 franchisevestigingen werk geven aan meer dan 400.000 medewerkers en je begrijpt waar de jaaromzet van ruim 40 miljard vandaan komt.

Tekst: Monica Rijpma | Foto's: Sfeerimpressie van de Franchise+ Beurs op vrijdag 11 en zaterdag 12 april 2025 in Hart van Holland


Er zijn al jaren grote Nederlandse spelers op de markt, zoals Jumbo en Primera, de laatste met meer dan 550 vestigingen. Primera ontstond ooit uit een samenwerking tussen partners uit de tabaksindustrie en een boekhandel. De uitbreiding met producten van de ander bleek voor elk een goede combinatie die het assortiment passend aanvulde. Min of meer alle franchiseformules geven ondersteuning bij operationele aanpak, inkoop en publiciteitsmateriaal. Je hebt de 'harde' formules waarbij locatie, assortiment en promotie zijn gebonden aan strikte afspraken. Bij soft franchise zijn die regels minder streng. In alle gevallen is er sprake van samenwerking tussen een franchisenemer en franchisegever op basis van een formule of concept. Als franchisenemer ben je zelfstandig ondernemer, maar je profiteert van de voordelen van de franchiseformule.

Bij sommige formules, zoals bij de bekende internationale fast food-merken is de instap prijzig en zijn er zelfs afspraken over hoeveel eigen kapitaal moet worden ingebracht. Bij de nieuwste trend van microfranchise is veel minder startkapitaal nodig.

Hybride vormen

Franchise speelde altijd al een grote rol in het straatbeeld van de Nederlandse winkelcentra, maar de laatste jaren is er een trend richting regionale ketens, microfranchise en hybride vormen waarbij een ondernemer zijn eigen zaak aansluit bij een groep. Er is een sterke opkomst van franchiseconcepten in educatie, gezondheid, wellness en thuiszorg. Van kapper tot boekhouder, zorgbutler en zelfs businessclubs; de startende ondernemer kan ervoor kiezen in te stappen bij een succesformule waarbij soms slechts een klein start kapitaal gemoeid is. Voor beginnende ondernemers is de steun van het netwerk net dat extra duwtje in de rug om de stap naar eigen-baas-zijn te maken.

Voorbeelden van een hybride businessmodel zijn Broodje Ben en Boomerang Business Collective. Broodje Ben geeft lokale ondernemers de kans om zonder veel restricties hun eigen broodjeszaak te starten. Inkoop, printwerk van menu's en zelfs digitale ondersteuning zijn deel van het concept. Boomerang Business Collective is een formule om ondernemers te helpen lokale gemeenschappen te verbinden en netwerken op te zetten. Bailine - een franchiseorganisatie gericht op gezondheid, gezond gewicht en welzijn - vraagt weinig startkapitaal om in te stappen. Sommige koffiebranders hebben een microfranchiseformule voor foodtrucks en regionaal franchiseconcept 't Zusje opende onlangs in Alkmaar haar veertigste vestiging.

De focus van ondersteuning voor franchisehouders is verschoven naar voordelen op gebied van digitale oplossingen, zoals AI-gestuurde klantenservice en een geautomatiseerd bestelproces. Andere trends zijn duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.



Duurzaamheid

Anne & Max heeft een softformule voor hun koffie- en lunchcafés. De organisatie was runner-up voor de franchisetrofee. Hun missie koppelt gastvrijheid en een huiskamersfeer aan verantwoord inkopen, ecobewust ondernemen en menu's met zuurdesembrood en vegan maaltijden. Bagels & Beans is een andere keten die zich richt op biologische en duurzame producten, met een sterke focus op milieuvriendelijke verpakkingen en verantwoorde inkoop. Ekoplaza is een biologische supermarktketen die plasticvrije initiatieven doorvoert en zich inzet voor duurzame landbouw en eerlijke handel. Domino's Pizza werkt aan verduurzaming door elektrische bezorgscooters en energiezuinige ovens te gebruiken.

Wet franchise

Om de relatie tussen de franchisegevers en franchisenemers meer evenwichtig te maken, ging in 2021 de Wet franchise van kracht. Met deze wet worden de afspraken tussen franchisegever en franchisenemer beter beschermd. Deze wet wordt uiterlijk op 1 januari 2026 geëvalueerd. Bij de leveranciers aan de franchisesector is behalve boekhouding ook legaal advies een specialisatie. Kernbegrippen bij juridisch advies zijn zaken als transparantie, overlegverplichtingen en instemmingsrecht. Dat zijn zaken die in de wet van 2021 werden verankerd.

Zelf aan de slag

Via de NFV en vakbladen zoals Franchise+ en de Nederlandse Franchise Gids kunnen nieuwkomers alle informatie krijgen over een franchise starten of een bestaande locatie overnemen. Netwerken met anderen in de sector gebeurt vooral via de verenigingen en op de landelijke franchisebeurzen.

Bezoek voor inspiratie de Nationale Franchise Beurs op 3 en 4 oktober 2025 in Evenementenhal Gorinchem. Deze beurs is een samenwerking van Hallo Franchise, De Franchise Adviseur en De Nationale Franchise Gids.

 

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Noord-Limburg Business nr4 2025

Coverstory Maashof: Alles in huis voor een inspirerend verblijfColumn Voor de Zaak: Proeftijd, hoe zorg je ervoor dat je het goed doetLIOF stimuleert grensoverschrijdende samenwerking via CrossRoads en STIPPBS Morgen: Gelukkig en succesvol in een wereld waar prive en zakelijk samenvloeienLWV: Een loket, een geluid: zo ziet de arbeidsmarkt van de toekomst eruit Waarom klanten in jouw regio je straks vergeten Column New Yard: Werkgeluk is ook digitaal, laat je medewerkers stralenBol Adviseurs in Venlo: Jouw partner in ambitie en toekomstbestendigheidDe Stijl Van: Carine WijnenFranchisetrends voor startersWassink Autogroep introduceert nieuwe merken OMODA en JAECOO in Arnhem en VenloKlaarlicht: Contracten versimpelen levert bedrijf winst op Musthaves Venray Big Business - Voorwoord van organisator Robert Hoelen: Welkom op onze jubileumeditieProgramma Venray Big Business 2025Venray Big Business - Exposanten lustrumeditie stralen op fotoshoot Venray Big Business - Deelnemerslijst Venray Big Business - Rob Presenteert: Van presentatie-angst naar podiumimpact. Herkenbaar? Venray Big Business - Big Cheese biedt reflectie met richtingVenray Big Business - Hansen: Meer dan een dealer, een mobiliteitspartnerVenray Big Business - Column Duisenburgh Vermogensregie Jenniskens: Actief of passief beleggen?Venray Big Business - Column ARCH effect: Werken aan organisatieontwikkelingVenray Big Business - Dekkers Business Bikes: Inther Group stapt massaal op de fiets dankzij nieuw fietsplanVenray Big Business - Lead2Meet: Cold calling, bereikbaarheid en backoffice-diensten onder een dakVenray Big Business - KEY2ENERGY: Van inzicht naar toekomstbestendig ondernemenVenray Big Business - maatwerk HRM: Van chaos naar koersvast HR, praktisch, toepasbaar en creatief aan de slag met de basisVenray Big Business - Your Recruitment Professional: Talent vinden en bindenVenray Big Business - Breng samen met PVO Limburg je digitale veiligheid op ordeVenray Big Business - Osch Energy: Efficient energiebeheer met je eigen batterijVenray Big Business - Column Reintjes Bloemen: Onze bloemen kennen geen sluitingstijdVenray Big Business - Mind Mystery: Met collega's op zoek naar nieuwe inzichten
Noord-Limburg Business is een uitgave van Van Munster Media