Waarderend communiceren in tijden van polarisatie

Verschenen in Noord-Limburg Business nr6 2025

Soms is een scherp debat noodzakelijk. Maar in een sterk gepolariseerde samenleving is veel te winnen als we vaker zouden streven naar een dialoog waarbij het gemeenschappelijk belang centraal staat. "Een dialoog is een middel, geen doel," zegt Paul Stamsnijder. "Wel is het vaak de enige manier om resultaat te boeken, als je elkaar dreigt te verliezen."

Tekst: Hans Hajée Fotografie: Vincent Boon


Paul Stamsnijder is oprichter van de Reputatiegroep, een adviesbureau voor maatschappelijke dialoog. Eerder publiceerde hij onder meer boeken over crisiscommunicatie, purpose en stakeholdermanagement. Waarom nu 'Van debat naar dialoog'? "Gevolg maar tegelijkertijd oorzaak van polarisatie is dat we steeds meer moeite hebben een echt, vrij gesprek met elkaar te voeren. Je bent geneigd te zenden en autobiografisch te luisteren. Ook ik ging vaak onvoldoende open een dialoog in. Als je op voorhand al weet wat je bood-schap is, is weinig ruimte voor andere inzichten en meningen. Terwijl dat cruciaal is juist nu."

Bewuste keuze

Soms is een stevig debat waardevol, benadrukt Stamsnijder. "Bijvoorbeeld om in de politiek of bij een mediaoptreden een tegenstelling helder neer te zetten. Ook zakelijk kan een scherpe discussie nodig zijn om je eigen belang te verdedigen."

Maar meestal is er een gezamenlijk belang. "En dan is een open dialoog veel productiever."

Mini-samenleving

Bijvoorbeeld bij het besturen van een land of gemeente. "Maar ook bij de omgang met verschillende meningen binnen een organisatie. Dat is een verzameling individuen, een mini-samenleving met uiteenlopende opvattingen over tal van onderwerpen: vlieggedrag, vlees eten, Zwarte Piet, Gaza... Daarbij komt regelmatig emotie los, met alle gevolgen van dien."

Niet afzijdig

Organisaties kunnen zich in zo'n spanningsveld steeds moeilijker afzijdig houden. "Neem een groot advocatenkantoor met een aantal Joodse medewerkers. Intern liepen de meningen over Gaza sterk uiteen. Het kantoor werd gedwongen een standpunt in te nemen. Een constructieve dialoog is dan essentieel."

Coalities smeden

Niet alleen intern, ook bij externe stakeholders is dialoog onmisbaar. "Machtsdenken werkt averechts. Ook grote bedrijven moeten coalities smeden om zaken voor elkaar te krijgen. Als één supermarkt aan de bel trekt in Den Haag zal dat geen effect hebben. Doen zes concerns dat gezamenlijk dan is de kans van slagen veel groter. Daartoe moeten zij eerst het gesprek met elkaar aangaan en daarbij bereid zijn compromissen te sluiten. Dan pas kunnen ze collectief naar buiten treden."

Kantelen

Bij een dialoog helpt het als je open staat voor wat je bindt, in plaats van tegenstellingen uit te vergroten. "In het boek noem ik dat waarderend communiceren. Je accepteert andere uitgangspunten en gaat op zoek naar raakvlakken met je eigen belang. Daartoe moeten zekerweters zoekers worden. Kantelen is een kernbegrip; van gesloten naar open, van zenden naar luisteren, van overtuigen naar onderzoeken. Het gaat niet om het laatste woord, maar om de eerste vraag."

Trage vragen

Hoe ziet zo'n vraag eruit? "Dat hangt sterk af van de specifieke situatie. Maar ik pleit voor trage vragen; vragen waarop niet direct een antwoord mogelijk is, maar die je moet laten bezinken. Waar je op moet kauwen voor een reactie volgt. Bijvoorbeeld bij het eerdergenoemde advocatenkantoor: wat voor organisatie wil je in essentie zijn?"

Niet verdwalen

Het antwoord op zo'n vraag vereist zelfonderzoek. "Waar staan we voor, wat is cruciaal voor ons, met welk mandaat gaan we het gesprek aan? Je moet de inhoud heel goed beheersen. Doe je dat niet, dan verdwaal je in het proces."

Uiteindelijk gaat het om resultaat. "Te veel debat is niet goed, een te lang voortslepende dialoog evenmin. Het gevaar bestaat dat de urgentie naar de achtergrond verdwijnt. Een dialoog is een middel, geen doel. Wel is het vaak de enige manier om resultaat te boeken."

Existentieel vermogen

Stamsnijder stelt dat de beweging van debat naar dialoog allesbehalve vrijblijvend is. "Het vermogen op een andere manier te communiceren is existentieel. Zowel voor de samenleving als voor organisaties. Als je geen oog hebt voor het gedeelde belang, word je daar vroeg of laat op afgerekend."


Van debat naar dialoog

In zijn meest recente boek combineert Paul Stamsnijder een heldere visie met herkenbare voorbeelden en praktische tips. Checklists en stappenplannen helpen om het wijzijdenken te doorbreken.

ISBN 978-90-2447-335-9,

256 pagina's, Boom, 29,95.
 

 

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Noord-Limburg Business nr6 2025

Coverstory Willems Bouwbedrijf: Willems bouwt samenColumn Voor de Zaak over loondoorbetaling tijdens ziekte: Balans tussen zorg en prikkelTrendsportal: Fiets naar je Werk Dag van Mertens een groot succesHofleverancier Keijsers Martens elektro- en installatietechniek verbindt generatiesLWV zet zich in voor één Limburg: Van noord tot midden en zuidDekkers Tweewielers versterkt Limburgse positie met vestiging in ValkenburgBusiness Expo Noord-Limburg: Een nieuwe standaard in ondernemersbeurzenInterview Marianne Smitsmans, Topvrouw Limburg 2025: "Leiderschap is anderen laten schitteren"Interview Demi Janssen, Young Female Talent Limburg 2025: "Iedereen moet zich thuis kunnen voelen in Limburg"Wie alles onder controle heeft, verliest vaak wat teltPensioenregie: Waarom juist nu de tijd is om richting te geven aan je toekomstEen sterke start in Nederland: Juridische duidelijkheid voor internationale bedrijvenSEO-teksten werken niet meer - en dat merk jeDe Stijl Van: Hanneke Jaanen, VVV-VenloNieuwe wet loontransparantie in voorbereiding: Gelijk loon, open kaartenmaatwerk HRM: Hoe zat het ook alweer met vakantie-uren?Het Toon Hermans Huis Noord-Limburg als waardevolle partner voor werkgeversColumn Duisenburgh Vermogensregie Jenniskens: BeurswijshedenJos Jonkers winnaar Lodewijk van der Grinten Prijs 2025, Talent Award voor Dilara AstamWaarderend communiceren in tijden van polarisatieColumn Key2Energy over energie: Hét onderwerp dat minder sexy lijkt dan het isColumn ARCH effect: Waar mens en organisatie verbinden
Noord-Limburg Business is een uitgave van Van Munster Media