TCC smart IT solutions: 2025 is het jaar van de AI- agents

Verschenen in Noord-Limburg Business nr3 2025

Fotografie: Kiki Jaspers

Steeds meer bedrijven en instellingen gaan met AI aan de slag. Volgens Bjorn Schmitz, CINO van TCC smart IT solutions, is er zelfs sprake van een belangrijk omslagpunt. "Naast de opkomst van persoonlijke werkassistenten zoals Copilot en ChatGPT, zien we dat steeds meer organisaties AI-agents inzetten die verder gaan dan individuele ondersteuning. Deze AI-agents worden bewust ingericht om complete bedrijfsprocessen voor teams te vereenvoudigen en te versnellen. En dat is ook haalbaar én betaalbaar voor het mkb!"


Waar persoonlijke assistenten zich vooral richten op de gebruiker zelf, bieden AI-agents mogelijkheden om afdelings- of organisatie breed samen te werken, processen te automatiseren en informatie toegankelijk te maken voor meerdere collega's tegelijkertijd. "Hierdoor kunnen teams sneller beslissingen nemen, repetitieve taken uit handen geven en zich richten op complexere vraagstukken", vertelt Bjorn Schmitz, CINO van TCC smart IT solutions. "Door AI-agents slim te integreren in de dagelijkse workflow, ontstaat een krachtig hulpmiddel dat niet alleen de efficiëntie verhoogt, maar ook de innovatie binnen organisaties stimuleert. Deze virtuele assistenten kunnen medewerkers ondersteunen en hun productiviteit flink vergroten."

AI-agent per afdeling

Microsoft introduceerde in december 2024 diverse AI-agents die inmiddels volop in productie zijn, waaronder bij diverse klanten van TCC smart IT solutions. Bjorn: "Het idee is dat je een AI-agent aan een bepaalde afdeling of bedrijfsfunctie kan koppelen. Deze kan vervolgens je medewerkers ondersteunen op basis van een specifieke set bedrijfsdata en informatie die je zelf invoert en koppelt. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld compliance richtlijnen waar je je als bedrijf of organisatie aan moet houden. Hierbij is het van essentieel belang dat de data die de AI-agent mag gebruiken, klopt en up-to-date is. Dat komt de kwaliteit van de uitkomsten ten goede en beperkt het hallucineren - de neiging om incorrecte informatie te beschrijven - tot een minimum."

IP beschermd

Een ander groot voordeel van de Microsoft AI-agents is dat de informatie die je koppelt, niet buiten je cloud en in verkeerde handen terechtkomt. "De IP van het bedrijf is hiermee beschermd. Bij accounts van veel andere AI-tools staat in de algemene voorwaarden dat jouw data mag worden gebruikt om hun modellen te trainen, met als risico dat (gedeeltes van) je informatie openbaar wordt. Microsoft AI-agents houden alle koppelde informatie én nieuw AI-gecreëerde content binnen je eigen omgeving, dus loop je dit risico niet. Dankzij AI-agents wordt het veel eenvoudiger om de juiste, zorgvuldig ontwikkelde kennis en relevante informatie direct te koppelen aan het specifieke bedrijfsproces. Hierdoor krijgen medewerkers altijd toegang tot actuele inzichten, wat niet alleen de kwaliteit van de uitkomsten aanzienlijk verhoogt, maar ook de ondersteuning en het leervermo-gen van teams optimaal versterkt. Zo worden medewerkers efficiënter en slagvaardiger in hun dagelijks werk."

Drie typen AI-agents

Op dit moment zijn er drie typen AI-agents op de markt. "Als eerste heb je de Informatie AI-Agents. Deze zijn heel geschikt om te trainen en te koppelen aan een bepaalde set informatie. Deze AI-agents kunnen vervolgens medewerkers op bepaalde afdelingen bij specifieke processen ondersteunen. Een AI-agent kan bijvoorbeeld in een fractie van een seconde alle beleidsstukken en protocollen verzamelen die een zorgmedewerker nodig heeft om een zorgplan voor een patiënt te schrijven. Er zijn inmiddels ook AI-agents die kunnen redeneren met een keten van gedachten en hiermee op zoek gaan naar gedetailleerdere analyses. Hierdoor wordt de uitkomst en gemaakte content veel gedetailleerder en kwalitatief beter. Een voorbeeld hiervan is de Onderzoeker Agent. Die kun je vragen om een businessplan te maken voor een bepaalde markt, inclusief benchmarking en trendanalyse. Deze agent gebruikt daarvoor jouw bedrijfsinformatie in combinatie met informatie op het internet. Hetzelfde geldt voor het schrijven van bidboeken om congressen binnen te halen of aanbestedingen voor evenementen."

Als tweede type noemt Bjorn de Taak AI-Agents. Deze zijn ideaal om repetitief werk op basis van handmatige handelingen over te nemen en te automatiseren. "Bovendien kan deze AI-agent taken uitvoeren op basis van een trigger, bijvoorbeeld door een melding die binnenkomt via een e-mailsysteem. Ideaal voor workflows die heel veel werk kosten en onregelmatig wordt doorlopen."

Waar je bij Taak AI-agents in één van de stappen nog een stukje menselijke interactie nodig hebt, kan het derde type - de Autonome AI-agent - geheel zelfstandig aan de hand van diens takenpakket de workflow doorlopen.

Kant-en-klare AI-Agents

Naast de drie type AI-Agents die je zelf kunt inrichten en trainen, heeft Microsoft dertig kant-en-klare AI-agents voor allerlei bedrijfsfuncties. "Je kunt bijvoorbeeld van een Teamsoverleg een transcriptie laten maken én er een facilitator agent aan koppelen die als virtuele assistent fungeert. Deze kan tijdens een meeting vragen beantwoorden over de inhoud. Of je kunt een AI-agent realtime laten vertalen en zo een meeting in twee talen houden. Deze AI-agents koppel je heel eenvoudig aan je Microsoft 365-plat-form. Hetzelfde geldt voor AI-agents van andere partijen zoals Adobe."

Kleine stap

Veel bedrijven hebben de laatste jaren geïnvesteerd in Microsoft 365 en werken in de cloud. Dan is het volgens Bjorn slechts een kleine stap en een kleine investering om met AI-Agents aan de slag te gaan. "Begin eens met drie tot vijf AI-Agents op die afdelingen waar AI meteen waarde kan toevoegen en doe ervaring op. Vervolgens kun je de stap te maken naar integratie bij complexere processen. Wel is het belangrijk om bij het implementeren van AI de betreffende afdelingen mee te nemen in het verhaal en in de adoptie. Wanneer mensen inspiratie krijgen en snappen wat de AI-Agents kunnen, begrijpen ze ook wat het voor hun afdeling kan betekenen. Met onze business case builder kunnen we laten zien op welke afdelingen het loont om AI-Agents in te zetten. Ook kunnen we via een AI-Agent dashboard inzichtelijk maken in hoeverre de AI-Agents worden gebruikt. Met de juiste inzet kun je al snel een tijdsbesparing van 80% realiseren. Die tijd kunnen je medewerkers gebruiken voor complexe vraagstukken binnen de organisatie."

Bjorn raadt bedrijven en zeker het mkb aan om zo snel mogelijk met AI-agents aan de slag te gaan. "De competitie in de markt wordt steeds groter en er ont-staan nieuwe bedrijven die jou zo inhalen. Bovendien zijn de voordelen legio."

www.tcc.eu

 

 

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Noord-Limburg Business is een uitgave van Van Munster Media