Rij-impressie IVECO eDaily: Geavanceerder dan ooit

Verschenen in Noord-Limburg Business nr3 2025

Professionals met specifieke gebruikseisen en klimaatbewustzijn kunnen sinds jaren rekenen op de onvoorstelbare robuuste en veelzijdige IVECO eDaily. Die is nu geavanceerder dan ooit, dankzij de integratie van een nieuw digitaal dashboard, ADAS-veiligheidshulpsystemen en AI-assistentie voor het cabinepersoneel. Tijd voor een kennismaking met een gesloten bestel en een kipper uit de voorraad van CFG Bedrijfswagens.

Tekst & fotografie: Aart van der Haagen

Waar andere merken hun grenzen stellen, gaat de IVECO Daily, die opereert in de gewichtsklasse van 3,5 tot 7,2 ton, verder. Hij valt in meer dan 8000 configuraties te bestellen en de mogelijkheden om hem als gebruiker naar je hand te zetten reiken verder dan je kunt verzinnen. Zo introduceerde het merk twee jaar geleden Air-Pro oftewel luchtvering met automatische en handmatige hoogteregeling, dertig procent minder roleffect in bochten en een surplus aan comfort. Zomaar een voorbeeld dat typeert hoe de fabrikant inspeelt op de meest uitzonderlijke gebruiksomstandigheden. Dat begint in algemene zin al met de toepassing van een ladderchassis, geschikt om met relatief eenvoudige ingrepen elke denkbare opbouw op te plaatsen. Het leent zich ook uitstekend om een elektrische aandrijflijn in te verwerken, waarbij de motor direct voor de achteras ligt en wordt vergezeld van één, twee, drie of vier batterijpakketten. Als vuistregel hanteert IVECO dat je per module gemiddeld ongeveer 100 km aan range binnenhaalt. Snelladers tot 115 kWh zijn beschikbaar, waarmee je het energieniveau in dertig tot zestig minuten (afhankelijk van de versie) oppept van twintig naar tachtig procent. Het merk neemt zijn verantwoordelijkheid richting de klanten door een garantietermijn van acht jaar of 250.000 km op de accu's te bieden.



Kunstmatige intelligentie

In zijn meest actuele vorm schotelt de eDaily, zoals de elektrische versie heet, de chauffeur een 10-inch digitaal instrumentarium en optioneel een multimediadisplay met dezelfde diameter voor. Navigatie en telefoonconnectie zullen niemand verrassen en een draadloze telefoonlader duikt in moderne voertuigen ook vaker op, maar IVECO kijkt verder en benut daarbij de technologie van kunstmatige intelligentie. Driver Pal, gebaseerd op Amazon Lexa, is de cabinebemensing van dienst met het beantwoorden van vragen, het opnemen van berichten, het communiceren met andere bestuurders én een vertaalservice.

Daarnaast voorziet de eDaily in uitgebreid elektronisch wagenparkbeheer, inclusief rijstijlanalyse en bediening op afstand van de ADAS-beschermengelen. Het past bij de professionele insteek van dit merk, die wordt ondersteund door een dito serviceapparaat. Wanneer je binnenstapt bij IVECO-dealer CFG Bedrijfswagens, zie je al aan de omvang van de werkplaats dat alles erop gericht is om de klant 24/7 mobiel te houden. Erg vaak hoeft zo'n voertuig daar trouwens niet te vertoeven, want deze Italiaanse producten staan bekend om hun beresterke constructie. Welke andere elektrische bedrijfswagen kan een graafmachine op een aanhanger in de stad brengen? Jazeker, de eDaily mag tot 3,5 ton aan de trekhaak hebben.



Traagschuim

Niet zozeer de 191 pk aan motorvermogen als wel het gigantische koppel dat een elektromotor bij elk toerental afgeeft zorgt ervoor dat de gesloten bestel met aanhanger én Farizon-bus daarop moeiteloos voortsleurt, waarbij de accupakketten lekker drukken op de aangedreven achterwielen en daarmee voor veel grip zorgen. CFG laat ons bovendien een fabrieksgebouwde kipper beproeven, waarvan de laadbak in drie richtingen kan kantelen. Beide eDaily's ontpoppen zich als oerdegelijke werkpaarden met een stabiel weggedrag, een prettige ergonomie, een royaal ruimteaanbod en een uitgebreid instelbare zitpositie, zowel qua stoel als stuurkolom. Overigens vult IVECO als enige merk in dit bedrijfswagensegment het meubilair af met traagschuim, wat vermoeidheid op lange ritten tegengaat. Ook weer kenmerkend voor een fabrikant die snapt wat gebruikers die een groot deel van de dag in en met hun materieel doorbrengen willen en nodig hebben. Dat blijkt eveneens uit slimme extra's, zoals een ePTO tot 50 kW en de mogelijkheid om extra stroom voor gereedschap op te wekken door het voertuig zelf aan de stekker te hangen. Wat zo'n EV van IVECO kost? Vanaf tachtig mille, waarbij we aantekenen dat het merk geen reguliere prijslijst hanteert, omdat iedere klant hem op maat laat configureren. Laten we het zo stellen: als je een standaard Daily koopt, heb je eigenlijk geen Daily nodig

Meer informatie: www.cfg.nl



 

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Noord-Limburg Business is een uitgave van Van Munster Media