Zijn ruime configuratiemogelijkheden en slimme functies maken Toyota Proace Electric ideaal voor bedrijven met een focus op efficiëntie en milieubewustzijn, alsmede bedrijven die opereren in steeds strenger wordende milieuzones. Wij reden in een exemplaar dat Mengelers Automotive Limburg aan ons beschikbaar stelde.
Een enorm 110 kWh-accupakket verzorgt de stroomvoorziening van deze Euro-Japanner, die zijn techniek deelt met andere merken die vallen onder de Stellantisparaplu. Dit pakket levert spanning aan een elektromotor van 270 pk en 410 Nm, waardoor er ook met een zware lading nog voldoende marge overblijft in het acceleratievermogen. Met de rechtervoet goed onder controle komt de Proace Max Electric tot wel 420 km ver (WLTP). Desgewenst helpt de ECO-modus hieraan mee. Samen met de Normal- en Power-modus is er altijd een juiste balans te vinden tussen zuinigheid en prestaties. Extra aandacht verdient het naadloos gekalibreerde brake-by-wire-rempedaal en de stuurinrichting, die perfect omgaat met al het elektrokoppel op de voorwielen.
Veelzijdige krachtpatser
Met een laadvolume tot 17 m?, een payload van 1460 kg en een trekcapaciteit van 2400 kg is de Proace Max een veelzijdige krachtpatser. Handige details, zoals achterdeuren die tot 270 graden openen, dubbele schuifdeuren en een lage laadvloer, maken laden en lossen kinderspel voor gebruikers, van koerier tot loodgieter. Een 10-inch multimediascherm ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto, terwijl een 7-inch digitaal instrumentenpaneel cruciale informatie overzichtelijk weergeeft. Standaard ADAS-systemen, zoals het Pre-Collision System, adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie en vermoeidheidsherkenning, verhogen de veiligheid.
Uniek in dit segment
De ergonomisch ontworpen stuurwielbediening en optionele traagschuimstoelen uniek in dit segment zorgen voor comfort, zelfs na een bezorgdienst op Black Friday. Toch hadden de stoelen met hun relatief korte zittingen de bovenbenen beter kunnen ondersteunen. Toyota biedt tot tien jaar garantie op de batterij met een maximum van 300.000 km en tot 70% van de oorspronkelijke netto-capaciteit. Mits in onderhoud bij de dealer. Dit toont aan dat Toyota - bekend om zijn kwaliteit - in dit nieuwe huwelijk met Stellantis niet over één nacht ijs is gegaan.
Configuraties
De Proace Max Electric is beschikbaar in vier configuraties (L2H2, L3H2, L3H3, L4H3) en kan worden uitgerust als kiepbak, chassiscabine of andere opbouwen. Een ePTO (elektrische krachtafnemer) tot 15 kW ondersteunt extern gereedschap, ideaal voor bouw of onderhoud. De Proace is al leverbaar vanaf 44.986 en de prijzen voor de batterij-elektrische beginnen bij 55.300, afhankelijk van de configura-tie, met fiscale voordelen voor EV's. De Proace Max Electric bewijst dat elektrisch rijden - of dit nu voortkomt uit dwingende regelgeving of eigen keuze - geen straf hoeft te zijn, zeker niet in het bedrijfswagensegment.
Meer informatie: www.mengelers.nl