Coverstory RHM accountancy en advies: Begeleiden van ondernemers naar succes als resultaat

Magazines | Noord Limburg Business nr 4 2021

Partners Stefan van Maasakkers, Joost van Deelen, Pieter Weijs en Freddie de Vries in overleg.


Een nieuwe maar wel bekende naam, een nieuwe huisstijl en veertig jaar aan kennis en ervaring: accountantskantoor RHM, met vestigingen in Venray en Uden, is klaar voor de toekomst. Adviseurs Stefan van Maasakkers, Joost van Deelen, Pieter Weijs en Freddie de Vries vertellen over de specialistische- en datagedreven koers van het bedrijf.

Fotografie: Marcel Krijgsman

RHM begon veertig jaar geleden als accountantskantoor. In de loop der tijd ontstond met het toetreden van partners de naam Rühl Haegens Molenaar. "Destijds waren we een regionaal kantoor dat allround werkzaamheden verrichtte zoals het opstellen van jaarrekeningen, het verzorgen van salarisadministraties en het bieden van fiscaal advies", vertelt adviseur en partner Stefan van Maasakkers. "In de loop der jaren zijn we ons gaan specialiseren in de installatie- en bewindvoerdersbranche en ook steeds meer bedrijfseconomisch advies gaan geven omdat we de waarde en behoefte inzagen van de financiële begeleiding van mkb-ondernemers en organisaties. Al in 1999 publiceerden we onze eerste jaarlijkse benchmark voor installateurs waar ondernemers de nodige tips, inzichten en adviezen uit kunnen halen. Daar is de ICT-component later aan toegevoegd met de komst van Joost. Onder andere door onze branchespecifieke kennis, de bijeenkomsten en workshops en deze benchmarks zijn we in staat om trends en ontwikkelingen tijdig te signaleren en op basis van deze inzichten onze klanten diepgaand te adviseren. Daarmee opereren we op het niveau van de klant zelf, als een belangrijke sparringpartner. We hebben gemerkt dat onze klanten kritischer en mondiger zijn geworden. Zeker de nieuwe generatie ondernemers heeft andere verwachtingen van een accountant. Dat zorgt ervoor dat we zelf kritisch kijken hoe we waarde op het juiste niveau kunnen toevoegen en hoe daarmee een bijdrage geleverd kan worden aan de ambities en doelstellingen van de ondernemer. Onze beroepsgroep wordt nog wel eens gezien als boekhouder, maar dat is RHM allang niet meer."

Vertrouwensrelatie

Dankzij deze betrokken aanpak zijn de meeste klanten van RHM de organisatie al jaren trouw. "Je bouwt een vertrouwensrelatie met de klant op en bespreekt daarbij vrijwel alles van het bedrijf", vertelt ICT-adviseur en partner Joost van Deelen. "Er blijft weinig geheim, zeker aan de financiële kant. De juiste mensen op de juiste plek vinden we daarbij ontzettend belangrijk. Er moet een klik zijn met de organisatie, ondernemer en betrokkenen. We streven naar een gelijkwaardige relatie; de klant stuurt en bepaalt, wij klankborden, adviseren en begeleiden."

Prettige werkgever

Als organisatie heeft RHM door de jaren heen ook niet stilgezeten. "Op dit moment hebben we nog 0,1 FTE nodig voor onze eigen HRM-uitvoering", vertelt Joost. "Dat is alleen mogelijk omdat we onze basisorganisatie op orde hebben, onnodige werkzaamheden hebben geautomatiseerd en ernaar streven dat we de mensen laten doen waar ze goed in zijn." Met nauwelijks verloop binnen het team in de afgelopen jaren blijkt dat RHM ook een prettige werkgever is. Joost: "Onlangs hebben we het veertigjarig jubileum gevierd van één van de eerste medewerkers van RHM. Dat is tegenwoordig op zichzelf al vrij uniek, maar wel kenmerkend voor onze organisatie. We doen er veel aan om het team bij elkaar te houden en de mensen daarbij voldoende uit te dagen in hun werk." "Daarbij zien we ook dat we de juiste balans hebben gevonden tussen ervaren professionals en aanstormend talent", voegt adviseur en partner Freddie de Vries toe. "Hieruit ontstaat een wisselwerking die voor iedereen voordelen biedt, en uiteindelijk dus ook leidt tot een betere dienstverlening richting onze klanten."

Salarisadministratie

Een van de diensten die RHM biedt, is salarisadministratie. Met een vast team van salarisadministrateurs ontzorgt RHM meer dan 300 werkgevers. De gekozen branchespecialisatie zorgt ervoor dat dit team hierin meer kan betekenen dan de standaard verwerking. Pieter Weijs vertelt: "Onze salarisadministrateurs kennen de cao's van binnen en buiten en kunnen dit ook optimaal toepassen. Dat zorgt ervoor dat onze klanten het juiste en beste advies krijgen binnen de mogelijkheden die er zijn, waarbij we snel kunnen schakelen. Klanten hebben vaak vrijwel direct antwoord en kunnen zelf weer verder. Die snelheid waarbij de kwaliteit geborgd is, wordt enorm gewaardeerd."

Informatisering

RHM houdt al veertig jaar nauwlettend alle ontwikkelingen binnen de accountancy én het mkb in de gaten. Een belangrijke ontwikkeling binnen het mkb is de sterk opkomende digitalisering die inmiddels al een aantal jaren aan de gang is. "We kijken sterk naar het voordeel voor de klant", vertelt Joost. "Natuurlijk voeren we de wettelijk verplichte taken uit, maar we maken daarin wel een dubbelslag. Onze pay-off is niet voor niets 'succes als resultaat'. We merken dat klanten heel veel baat hebben bij het automatiseren en digitaliseren van hun processen en gegevens, oftewel informatisering zoals we dit binnen RHM noemen. Daarbij toetsen we op meerdere lagen van de organisatie en ICT, maar belangrijker nog, brengen we de bedrijfsrisico's in kaart: hoe veilig is je hele digitale omgeving? Hoe is de back up geregeld? Waar staat je data wanneer je wordt gehackt? Wie is waarvoor geauto-riseerd en is dit ook waterdicht? Welke hardware, versie van Windows en programma's gebruik je?"

Beter rendement

Door klanten hierin te begeleiden, kan RHM onder andere binnen de wettelijke en vrijwillige controles werkzaamheden efficiënter en effectiever uitvoeren. Joost: "Deze werkwijze is een stuk prettiger voor de klant dan wanneer we dit aan de hand van tijdrovende steekproeven moeten doen waarbij we bijvoorbeeld facturen moeten opvragen die handmatig zijn afgetekend. Tegelijkertijd geeft het automatiseren en koppelen van systemen inzage in verbeterpunten op het gebied van IT, proces en organisatie. Door hierin proactief te adviseren, helpen we onze klanten naar een beter rendement, lagere kosten en verlaagde risico's als resultaat." Freddie: "Dit soort zaken zijn ook erg belangrijk voor de waarde van het bedrijf bij een eventuele overdracht. Binnen enkele uren hebben we vaak de vinger op de zere plek. Vorig jaar konden wij dankzij deze methode tienduizenden orders voor de aanvoer van grondstoffen tot productie en uitvoering bij één bedrijf integraal matchen. We wisten zelfs te achterhalen waar contractprijzen 1 cent afweken. Als het om hele grote aantallen gaat, spreek je al snel over grote bedragen. Op basis van de informatie uit de systemen van onze klant maakten we inzichtelijk wat de verschillen tussen de productielijnen zijn en waar deze precies zaten. Dit is enorm waardevol voor ons, maar nog belangrijker voor onze klanten om de processen strak te trekken en ervoor te zorgen dat er minder geld verloren gaat in de productie."

Zelf aan de slag

Data kan dus op een slimme manier worden ontsloten, geanalyseerd en gecontroleerd worden door RHM. Ook de ondernemer kan met deze waardevolle informatie aan de slag. "De data die binnen bedrijven aanwezig is, kan steeds makkelijker gekanaliseerd worden tot één overzicht", zegt Freddie. "Voorheen konden ondernemers ook al dashboards samenstellen, maar die waren vooral financieel georiënteerd. Nu kun je met de juiste softwarepakketten uit verschillende bronnen binnen de organisatie zelf cockpits maken en daarbij zelfs externe databases gebruiken. Je kunt nog een stapje verder gaan en bepaalde stromen visueel maken. Je stopt de data als het ware in een trechter. Informatie die onderaan belandt, is juist verwerkt. Met data die er halverwege uitvalt moet je aan de slag. Het is daarbij wel de kunst om de juiste data en de juiste hoeveelheid te analysen die bijdragen aan je KPI's. Het bepalen hiervan is vaak al lastig genoeg, ook hiermee helpen we de onze klanten op weg."

Wettelijke controle

In de afgelopen jaren heeft RHM enorm sterk ingezet op de controles. Zowel wettelijke als vrijwillige controles worden uitgevoerd door het accountantskantoor. Voor de ondernemer kan de jaarlijkse con-trole veel meer dan een verplichting zijn. Joost: "We krijgen regelmatig feedback van klanten waarin zij aangeven dat zij door onze aanpak meer concrete actiepunten krijgen aangeboden om de organisatie te verbeteren dan in alle jaren daarvoor. We reiken naast onze conclusies ook handvatten aan waar men mee aan de slag kan. We helpen de ondernemers om het maximale rendement uit hun organisatie te halen." Freddie: "Bijkomend voordeel is dat we zelf een betere kwaliteit leveren als we onze werkaanpak hanteren. De kans op fouten is kleiner. In onze controlepraktijk hebben we de afgelopen drie jaar een enorme groei doorgemaakt en wij verwachten dat die groei de komende jaren zal doorzetten. Wat betreft de omvang van ons kantoor en het mkb-segment waarin we actief zijn, lopen we voorop in deze manier van aanpak", zegt Freddie. "Joost is ICT'er en data-analist, en beschikt daarmee over heel andere kennis en kunde dan de gemiddelde accountant. Hij weet aan de hand van de data precies waar de verbeterpunten en de risico's zitten en kan daarmee dus heel concreet adviseren. Wanneer het systeem op orde is en de interne beheersingsmaatregelen kloppen, kunnen wij vervolgens deze data weer gebruiken voor onze contro-lerende taak. Zo ga je veel meer de diepte in en lever je als accountant kwalitatief beter werk."

Belastingadvies

Als kantoor is RHM een full service organisatie voor mkb-ondernemingen in Zuid-Nederland. Naast de bedrijfseconomische aspecten en de juiste inzet van ICT, is de fiscale advisering enorm belangrijk. Pieter vertelt: "Onze fiscale adviseurs zijn volledig bekend met alle ontwikkelingen binnen het fiscale landschap, en dat zijn er nogal wat! Wat we belangrijk vinden, is dat we voor onze klanten zorgen dat de fiscale regelingen optimaal worden toegepast op de situatie van de organisatie en van de ondernemer zelf." In dat kader heeft RHM ook al enkele jaren geleden met de Belastingdienst een convenant Horizontaal Toezicht gesloten. "Dat houdt in dat we transparant met elkaar omgaan en dat ons kantoor voldoet aan strenge kwaliteitseisen. Dat resulteert dan weer in kortere doorlooptijden en makkelijker overleg. Ondertussen kijken wij hoe een ondernemer zelf met deze informatie vooruit kan. We proberen waar mogelijk klanten zo min mogelijk te belasten met regels en wetten en problemen zo praktisch mogelijk op te lossen. Die aanpak waarderen onze klanten al veertig jaar."

www.rhmweb.nl


Over RHM

Het maximale rendement uit jouw organisatie halen, waarbij jij je volledig kunt richten op de belangrijk zaken. Wij geloven dat we met aandacht voor jou als klant en met plezier in ons werk het kennis- en prestatieniveau continu verhogen. De missie van RHM is: succes als resultaat. Dat doet RHM door het leveren van kwalitatief hoogwaardige dienstverlening aan ondernemers in het mkb die aansluit bij de vraag vanuit de markt in specifieke branches. Met alle diensten en kennis onder één dak kan RHM je volledig ondersteunen en begeleiden naar jouw succes als resultaat.

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by