Vijfentwintig jaar geleden richtten Nino en Anita Venezia Dutch Graphic Group op. Wat begon als een klein familiebedrijf gespecialiseerd in etiketten voor de groente- en fruitteelt, groeide uit tot een grafische totaalleverancier voor een brede klantenkring én een specialist op het gebied van bekerverhuur voor de festivalbranche. Acht jaar geleden namen zonen Enzo en Gino het stokje over.
Dutch Graphic Group is gespecialiseerd in het drukken van etiketten voor de groente- en fruitteelt. Deze etiket-ten komen uiteindelijk in diverse supermarkten in binnen- en buitenland terecht. Daarnaast bedrukt Dutch Graphic Group diverse objecten en materialen zoals banners, zeilen, doeken, banieren, visitekaartjes en enveloppen. Acht jaar geleden namen Enzo en Gino het bedrijf van hun ouders over. Enzo richt zich op de commercie en administratie, terwijl Gino zich bezighoudt met de technische planning en de productie. Hierin worden zij ondersteund door hun collega Jip. "Onze vader gaf ons toen een wijze les mee: als je een bedrijf toekomstbestendig wil maken, moet je stappen vooruit blijven zetten", vertelt Enzo. "Een van de eerste stappen die we hebben gezet, is investeren in het machinepark. Onze machines werken op LED-technologie, waarmee we niet alleen efficiënter maar ook duurzamer produceren. De restwarmte van onze machines gebruiken we om hal van 2600 m2 te verwarmen. In de winter verbruiken we nog maar een paar kuub gas per maand."
Automatisering
Ook gingen de ondernemers aan de slag met automatisering. Gino: "Vroeger moest je steeds een grote rol van de ene machine naar de andere machine verplaatsen voordat je een rol met etiketten voor een specifieke klant had. Nu heb-ben we bij de machines twee robots staan die deze rollen kunnen verplaatsen en zelf klantspecifieke rollen maken die direct in de doos kunnen. In de agf-wereld zijn bestellingen van één miljoen etiketten geen uitzondering. Deze robots kunnen dat moeiteloos aan."
Brede klantenkring
Een andere belangrijke stap die Enzo en Gino op aanraden van hun vader zetten, was het verbreden van de klantenkring. "We zijn met het reilen en zeilen van het bedrijf opgegroeid", zegt Enzo. "We weten dat onze ouders vroeger te maken hadden met hoogseizoen van maart tot en met november, waarin al het geld voor het hele jaar moest worden verdiend. In de beginjaren kwam het dan nog wel eens voor dat zij in de laatste maanden van het jaar twee weken na het personeel pas hun eigen salaris konden uitkeren. Om deze pieken en dalen af te vlakken, hebben wij op advies van onze vader de klantenkring verbreed. Zo zijn blauwe bessen bijvoorbeeld veel minder seizoensgevoelig. Wij leveren nu 80% van alle etiketten in de Nederlandse blauwe bessenmarkt. Veel van die klanten zijn via mond-tot-mondreclame bij ons gekomen. Daar zijn we heel trots op."
Uitbreiding met Multicopy Venlo
"Daarnaast hebben we drie jaar geleden besloten om franchisenemer bij Multicopy The Communication Company te worden", vult Gino aan. "Via onze vestiging Multicopy Venlo liften we mee op een merk met een sterke naamsbekendheid, landelijke marketing en een nieuw klantenbestand. Tegelijkertijd kunnen we gebruikmaken van de bestaande infrastructuur van Dutch Graphic Group. Dat zorgt voor slimme synergie: één hal, meerdere pijlers, en daardoor dus minder afhankelijkheid van seizoensinvloeden."

Cupbrothers
Een extra pijler is het bedrijf Cupbrothers dat vader Nino twee jaren geleden ontwikkelde. Enzo en Gino waren zo enthousiast over het business plan, dat zij vóór de lancering besloten om mede-investeerder te worden. Gino: "Cupbrothers biedt een totaalconcept voor de verkoop en verhuur van horecabekers aan onder andere festivals en evenementen. We verzorgen alles: van bezorgen, ophalen en reinigen en tot opslag of retour. Het assortiment aan cups in verschillende vormen en maten is gemaakt van hoogwaardig polycarbonaat of polypropyleen dat niet van echt glas te onderscheiden is. We gebruiken onze eigen machines om de bekers te bedrukken met logo's en dat heeft geleid tot mooie samenwerkingen met organisatoren in de festivalwereld."
Werk-privé balans
Het harde werken van Enzo en Gino betaalt zich terug. Dit jaar liggen de eigenaren van Dutch Graphic Group en Cupbrothers maar liefst twintig procent voor op de beraamde omzet. Daarnaast hebben ze veertien mensen in dienst. Enzo: "Sommige collega's zijn al vijfentwintig jaar bij het bedrijf en hebben ons nog in korte broek en met een knuffel in de hand over de werkvloer zien lopen. Rico paste vroeger zelfs op ons toen we klein waren. Nu zijn wij degene die hen aansturen en dat was in het begin wel even wennen."
Samen groeien
Een familiebedrijf runnen met je broer klinkt als een droom, maar soms botst het even. Enzo: "Het voordeel van broers zijn, is dat je eerlijk kunt zijn tegen elkaar. Onze karakters verschillen nogal en we kunnen af en toe flink discussiëren, maar uiteindelijk trekken we altijd samen op. En soms gaan we ook samen tegen de wijze raad van onze vader in, maar die discussies hebben we tot nu toe nog niet gewonnen!" Gino: "Nino blijft een belangrijke sparringpartner. Hij heeft een enorm netwerk en een bak ervaring, maar hij laat ons onze eigen fouten maken. Dat is precies wat we nodig hebben om te groeien."
Uitdagingen
Met een agf-sector die aan verandering onderhevig is, weten Enzo en Gino dat de komende jaren uitdagingen zullen brengen. "Dat hebben we bij onze ouders ook gezien. Maar als we iets van hen hebben geleerd, dan is het dat je nooit bang moet zijn om opnieuw te beginnen, te investeren of het anders te doen. Dat hoort bij het ondernemerschap."
De uitdaging van de tweede generatie
Nino Venezia en zijn vrouw Anita zijn ontzettend trots op hun zonen Enzo en Gino. "Wij hebben destijds hard moeten werken om het bedrijf op te bouwen", vertelt Nino. "Enzo en Gino hielpen als kind mee in de weekenden en raakten in de loop der jaren steeds meer betrokken bij het bedrijf. Uiteindelijk zijn zij in een gezond, goedlopend bedrijf ingestapt. Maar ze staan ook zelf aan de snijmachnies en ze brengen orders met de bestelwagens rond tijdens drukke periodes en spoedopdrachten. Ook rijden ze voor Cupbrothers het hele land door naar festivals om de cups op te halen en het terrein op te bouwen. Daar staat dan natuurlijk weer tegenover dat zij het financieel goed hebben, zeker in vergelijking met hun leeftijdsgenoten."
Net als zijn zoons kijkt Nino met belangrijkstelling de toekomst tegemoet. "Bij bedrijfsoverdracht binnen de familie is de tweede generatie een kritieke fase. Vaak komen de kinderen in een gespreid bedje, maar er kunnen wel degelijk complicaties ontstaan. Het is aan de tweede generatie om het bedrijf te continueren. En dat betekent eigenlijk uitbreiden, want stilstaan is achteruitgang. Dat is na de eerste acht jaar gelukt met een grotere klantenkring en een hogere omzet. Nu is het de zaak dat er de komende jaren ook op strategisch niveau stappen worden gezet. Uiteraard zal ik ze hierin bijstaan met mijn kennis en ervaring."


.gif)


.gif)


.gif)


