The Social Train: Social media is een marathon, geen sprintwedstrijd

Verschenen in Noord-Limburg Business nr5 2025

Dat social media kanalen belangrijke middelen zijn om je naamsbekendheid te vergroten, hebben de meeste mkb'ers wel door. Maar dat je voor mooie resultaten wel een strategie en aansprekende content nodig hebt en je statistieken moet analyseren, is minder algemeen bekend. Social media expert Esmée Hutjens doet met haar bedrijf The Social Train precies dat om bedrijven te helpen groeien.

Fotografie: Jennifer van Wissing

De voorliefde voor online marketing en social media ontstond bij Esmée tijdens haar stage in New York. "Ik deed de hbo-opleiding commerciële economie in Eindhoven met als specialisatie digital en data. Tijdens mijn stage bij een groot modebedrijf in Manhattan, merkte ik dat online marketing mij het meest enthousiast maakte. Toen ik later bij andere bedrijven stage liep, merkte ik dat zij voor samenwerkingen met grote marketingbureaus grote budgetten op tafel legden. Wanneer ik dan voor mijn studie-onderzoek doorvroeg naar de keuzes die deze bureaus maakten, kwam daar geen inhoudelijk antwoord op. In die jaren heb ik een eigen visie op online marketing ontwikkeld en die kun je het beste uitdragen als zelfstandig ondernemer."

Strategie en statistiek

Met haar bedrijf helpt Esmée onder andere mkb'ers uit diverse sectoren met social media strategie en -beheer. "Dit zijn met name bedrijven die service en beleving bieden en zelf geen marketingmedewerker of -afdeling hebben. Tijdens een kennismakingsge-sprek wil ik eerst weten wie er achter het bedrijf zit en of men op één lijn zit met mijn visie. Posten om te posten biedt geen resultaten. Bij mij ligt de focus op strategie en statistieken; je bedenkt iets en je meet of het aanslaat. Slaat het niet aan, dan pas je je strategie aan."

Juiste platforms kiezen

Esmée begint altijd met een uitgebreid onderzoek. "Wie is je doelgroep, waar is deze actief, op welke content slaan ze aan, welke zoekwoorden en -termen gebruiken ze? Op basis hiervan kijk ik welke social media platforms bij een bedrijf passen. Dit zijn er altijd twee, maximaal drie omdat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Is een organisatie al actief op de juiste platforms, dan is het zaak om te kijken of de pagina's goed aansluiten bij de huisstijl, of de teksten zoals de biografieën social proof zijn en of de juiste linkjes erin staan. Want dan kun je met behulp van statistieken goed zien of en waar je doelgroep heeft doorgeklikt. Vervolgens ga ik aan de slag met het bedenken van onderwerpen. Ik zet dit om in pakkende content die aanzet tot interactie en ik meet de resultaten." Is een klant gebaat bij aanvullende diensten, dan biedt Esmée via een aantal vaste strategische partners extra diensten zoals branding, fotografie en WhatsApp-dienstverlening.

LinkedIn

Mkb'ers met focus op b2b hebben het meeste baat bij LinkedIn. Mkb-bedrijven die zich op de consument richten, zijn het beste af met Instagram of Facebook. "Het gaat erom dat je op het juiste moment op de juiste manier - dus niet door te schreeuwen - de aandacht van je (potentiële) klant weet te trekken. Door dit consistent (wekelijks) te herhalen zien jouw klanten je onbewust meerdere keren voorbij komen. Wanneer iemand dan over drie maanden jouw product of dienst nodig heeft, zal deze eerder aan jou denken. Voor het werven van medewerkers kun je eventueel Instagram, TikTok en Facebook inzetten. Ook daar is consistentie belangrijk. Post je één keer iets en dan pas drie weken later weer, dan begin je weer op nul."

Niet te persoonlijk

Bij social media is de gunfactor belangrijk. "Anders krijg je de opdracht niet. Die gunfactor creëer je door het gezicht achter het bedrijf te laten zien en een band op te bouwen. Maar de inhoud moet wel interessant zijn voor je zakelijke netwerk. Maak het dus niet té persoonlijk en leg niet de nadruk op verkoop. Denk eerder aan laagdrempelige content zoals 'Maak kennis met', of 'Een dag op kantoor'. Naast die persoonlijke noot is een goed bericht kort en krachtig. Mensen hebben op social media een korte spanningsboog. Met een goede hook, de eerste zin van een bericht, trek je de aandacht." Verder merkt Esmée dat de focus vooral ligt op het aantal likes. "Terwijl je meer hebt aan het aantal weergaven van je bericht (je bereik). Dit soort aspecten van social media leg ik altijd open en eerlijk uit aan klanten, zodat ze snappen waarom bepaalde zaken wel of juist niet belangrijk zijn. Ook vind ik het heel leuk om mee te sparren over bijvoorbeeld evenementen of ander marketinguitingen. Dat waarderen klanten en ik word daar heel erg blij van."


The Chefs Bread Battle

Naast strategie en beheer houdt Esmée Hutjens zich ook bezig met campagnes. "Voor een bakkerij in Venlo heb ik 'The Chefs Bread Battle - Daag het brood uit!' bedacht. Diverse horecaondernemers en kroegen konden zich voor deze battle aanmelden en kregen zes broden van de bakkerij. Met deze broden moesten zij in anderhalve week een unieke broodcreatie bedenken. De creaties werden beoordeeld door een jury. Consumenten konden via Facebook en Instagram stemmen op hun favoriete creatie. De winnende creatie wordt in de bakkerij verkocht."

 

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Noord-Limburg Business nr5 2025

Coverstory Mobiliteitsaanpak voor werkgevers van Trendsportal: Canon Production Printing is buitengewoon goed bezig!Logistiek en transport zonder mensen: Van donker magazijn tot zelfrijdende vrachtwagenDekkers Business Bikes: Samen sterk voor fietsveiligheidColumn Voor de Zaak: Meerderheid van stemmen beslist, toch?LIOF en Cadac: 27 jaar een sterke bandBS Morgen: De toekomst van netwerken - bouwen aan vitale mensen en organisatiesLWV: Defensie als katalysator voor de Limburgse maakindustrieCoronaschulden drukken nog steeds op bedrijfslevenDutch Graphic Group bestaat 25 jaar: De tweede generatie aan het roerSEO zoals je het kende werkt niet meer, zo blijf je toch zichtbaar in 2025The Social Train: Social media is een marathon, geen sprintwedstrijdmaatwerk HRM: Hoe slimme digitalisering je tijd, fouten en frustratie bespaartColumn ARCH effect: Impact begint bij aandachtOrganisator Omzetters maakt plannen voor het vervolg bekend: Klinkende jubileumeditie Venray Big BusinessBeleidsarme Miljoenennota: Houdbaarheid lastig te voorspellenHoe OML ondernemers helpt met herstructurering en bedrijfskavelsKlaarlicht: Van kleine lettertjes naar grote glimlachenBol Adviseurs: Waarom een jaarlijkse strategiedag goud waard isDe Stijl Van: Robert GijsbersVan der Valk Hotel Venlo: Klaar voor 2026Rabobank: Hoe Wouter en Sanne hun droom waarmaken met Bosbad De MeanderColumn Duisenburgh Vermogensregie Jenniskens: Emotioneel beleggen, Fear & GreedMusthavesVan digitale overbelasting naar digitale hygieneBoyz & Beans: De transparante partner voor koffiedrinkend NederlandCareVisie: Met hart en zorg voor wie hier het verschil komt makenColumn Key2Energy: Wat als energie ineens politiek wordt?Met Haployee voelen medewerkers zich gezien
Noord-Limburg Business is een uitgave van Van Munster Media